Автор: Габриел Тавракиев

Здравейте, скъпи приятели,

Днес ще ви отведа по стъпките на едно незабравимо приключение, което ще ни помогне да опознаем по-добре нашата любима България.

На 3 август тази година, аз и мой приятел потеглихме на пътешествие, което не беше толкова планувано, колкото очаквахме, но завърши като едно много запомнящо се изживяване. Маршрутът, който изминахме, е подходящ за еднодневна екскурзия – така че, ако следващия уикенд се чудите какво да правите, ето ви няколко идеи за обекти в област Ловеч.

В ранни зори запалихме колата от София и тръгнахме към първата си дестинацияДеветашката пещера. Тя е разположена на около 7 км. от Летница и на 15 км. североизточно от Ловеч, близо до село Деветаки, на източния бряг на река Осъм. Пътят ни до там от столицата беше около час и половина.

Смята се, че това е една от най-големите пещери в България, с дължина 2442 м.

Деветашка пещера

Останах силно възхитен от размерите и красотата на това място, сводовете в горната част на пещерата са внушителни и възхитителни, като през нея протича малка рекичка, осеяна с пъстра растителност. Самата пещера остави у мен чувство за спокойствие и уют. На моменти напомня на пещера Проходна с изрязаните кръгове по върха на пещерата и създава усещане за величие. Колкото по-навътре влизахме в пещерата, толкова по красива ставаше тя. В нея имаше участъци, които бяха забранени за посещение тъй, като там живеят прилепи. В най-вътрешната част на пещерата имаше нещо като арена до която стигнахме, минавайки през малка арка. Цената за посещение е: 4,00 лв. за възрастни и 2,00 лв. за деца, ученици, студенти и пенсионери.

Ето няколко интересни факта за пещерата:

Деветашката пещера е сред трите най-важни убежища за хибернация на прилепи в Европа. Тук зимува колония от над 35 000 прилепи.

При разкопки са открити някои от най-интересните останки от времето на неолита по българските земи.

В миналото пещерата е била използвана за съхранение на храни от държавния резерв, а малко по-късно и за съхранение и на петрол. След това е пещерата се превръща в засекретен военен обект.

– През 2011 г. в Деветашката пещера се снимат някои от по-мащабните сцени на мултимилионната холивудска продукция “Непобедимите 2”.

Заради размножителния период на населяващите пещерата бозайници, през юни и юли изцяло се затваря за посетители.

Пещерата е част от Стоте национални туристически обекта на България под номер 30, затова не забравяйте да си вземете печат на тръгване.

Отправихме се към втората си дестинация – малкото, китно, българско градче Ловеч – място, което си струва да посетите, защото ще ви остави без дъх с красотата и изяществото си. Земите тук са обитавани от дълбока древност, което само по себе си обещава една приятна и изпълнена с богатство обиколка на града.

Тези земи датират и са обитавани от дълбока древност. Нашата обиколка започна от центъра на града, като първо минахме през известния Покрит мост на град Ловеч, построен от Кольо Фичето. В него можете да откриете множество малки сувенирни магазинчета, които имат разнообразие от стоки и джунджурии.

Покрит мост

Следващото съкровище на града, което посетихме, бяха Бароковите къщи, наречени така поради факта, датират от времето на Барока и са точно в негов стил – пъстри и с величествена архитектура.

Следвайки улицата, на която са разположени, им се озовахме отново на центъра на града, където има множество архитектурни паметници от различни периоди на българската история. Пътят ни ни отведе към старинната част на града, където между малки лъкатушещи улички са сгушени старинни къщички с цветя и орнаменти. От там стигнахме до Ловешката крепост, издигаща се на върха на града.

Крепостта е частично запазена, като в предверието й се издига внушителна статуя на Апостола на свободата – Васил Левски, окичена с почести и венци. Входът за крепостта беше 2,00 лв. за ученици, студенти и пенсионери и 4,00 лв. за възрастни. Ловешката крепост датира от 9-10 век от времето на Първото българско царство, като още на главните порти ще ви посрещнат двама рицари в доспехи. Вътрешността на крепостта е огромна, има множество останки от сградите, които са се издигали някога. Ясно можем да видим мястото където е била църквата в крепостта, тъй като там е изграден стъклен купол с кръст. Също така има голяма сцена на която ежегодно на най-големите празници се провеждат различни мероприятия.

В дълбочина може да се влезе и в други части на самата крепост, като в най-вътрешния й край се озоваваме направо в кулата. За по-безстрашните и смели от вас мога да кажа: “Ако искате уникална снимка, покатерете се по крепостните стени и се покажете през прозореца на кулата.” Но внимавайте да не ви видят или да не паднете, тъй като е доста високо. Взехме си нещата, натоварихме се в колата и се отправихме към дестинация №3.

Ловешка крепост

Третата ни дестинация се намира по Искърското дефиле – паметникът Дядо Йоцо гледа. Там гледката е убийствена. България си е България и нейните красоти край нямат, така че се насладихме на живописната зеленина на нашата красива родина. До мястото се стига от разклона за пещера Проходна, където има стрелка, сочеща пътя до това спиращо дъха място.

От главния път поехме към дестинация №4, а именно Скален манастир „Свети Никола“ (Глигора).

Пътят ни мина през самото Искърско дефиле до портите на манастира. Но не бързайте да се радвате, защото тук само паркирахме колата, а пътят до самия манастир е сред скалите и е с продължителност около 30 минути.

По време на разходката видяхме много изоставени и разрушени сгради, които вероятно в миналото са били част от манастира. По пътя има разклон за еко пътека, но внимание – в никакъв случай не тръгвайте по нея, тъй като маршрутът е доста екстремен и опасен.

В края на пътеката следва леко изкачване по скалите, което ще ви отведе в сърцето на скалния манастир. Горе се извисяват порти, които са ключът към манастира. Когато минете през тях, ще се озовете в нещо като дупка, изрязана в скалата или по-скоро пещера, в дъното на която има множество икони и свещен олтар, извисяващ се точно в центъра. По стените на пещерата има мотиви от историята на манастира, както и християнски знаци. Точно над главната порта стои ликът на Свети Никола.

Скален манастир “’Св. Никола“

До самата порта има стълби към горното ниво на манастира, където има останки от храм. В миналото това е била църквата, но сега стоят само нейните основи.

За по-любопитните от вас ще споделя, че срещу входа на храма има още една стълба, която води до малка пещера, която беше доста зловеща, защото в края и имаше дупка, толкова дълбока и тъмна като в рог. И така се върнахме обратно по пътя към нашата последна дестинация.

Скален манастир „Св. Никола“

След Манастира се отправихме към нашата последна пета дестинация – каменните къщи в Карлуково. Те се намират на тихо и спокойно място в града, доста автентични са и са направени от дърво и камък. Не се отдават под наем, а местните хора ги наричат „Къщите на семейство Флинстоун“. Ако питате мен, както и всички фенове на култовата триология „Властелинът на пръстените“, бих казал, че това са хобитови къщички, защото точно както във филма те са частично каммени, а покривът им е покрит с трева.

Каменни къщички в Карлуково

Близо до двора има и красиви дървени скулптори, също така има и място за отдих. Самите къщи се помещават в два огромни двора свързани помежду си, имат красива многоцветна градинка с богата фауна. Когато отидете там, не се срамувайте да влезете в двора и да си направите няколко снимки. Моят приятел си мислеше, че в тях живеят хора и е забранено.

Тези къщички бяха перфектният финал на нашето пътешествие.

Ако по случайност ви остане време и искате да се разходите още малко, в областта има още няколко обекта, където може да удължите своята разходка:

– Пещера Проходна

– Пещера Съева дупка

– Троянски манастир

– Троянски проход

– Крушунски водопади

– Пещера Темната дупка

Споделете

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *